Halaman

Rabu, 5 November 2014

Bermula...

Aku, Zaimah dan Ayu.

Ayu...

Kawan sekolah Zaimah dari sekolah rendah membawak ke sekolah menengah. Berpisah bile Ayu masuk ITM. Zaimah masih kat Bentong. Jadi cikgu Tadika Kemas. Tp masih lagi keep in touch.

Aku kenal Ayu mase kitorang join aerobik UKM. Die join pun dh lewat. Mule2 mmg aku x tego sape pun die. Tp aku kenala name die sebb Zaimah selalu citer psl die. Lame2 bile die dh selalu join aerobik. Kitorg mule rapat. Dh boleh plak kua2 ngeteh pas aerobik.

Bile aerobik dh xde..kitorg masih lagi berhubung kt grup wechat. Mmg kt wechat aku tu hanye ade sepupu sepapat je. Tp dorg berdua je la status kawan dalam wechat..lagipun mmg dorg active kt wechat pun.

So...persahabatan itu berlanjutan sampai sekarang. Walaupun Ayu kat Sg. Besi, kitorang berdua kt Bangi tp still close each other.

Sebenarnye...persahabatan aku ngn Zaimah mmg mendebarkan..penuh onak duri. Aku dh 2 kali terase ati dan kecik ati ngan die. N kali kedua tu...aku terus blok die kt FB. Tp skang..dh berbaik pun masih x unblock lagi FB die. Haahh...

Kenape aku cakap..persahabatan aku ngn Zaimah penuh onak duri? Sebb aku banyak dengar cite buruk die dr mulut orang. Yang citer buruk die pun...ex bff die jugak. Mule2 aku mmg ikut je dan percaya bulat2. 2 kali aku terkena...dan sampai satu mase aku terpikir. Nape die asyik cite psl buruk Zaimah? Setiap kali jumpe...xde cite lain. Asyik mengumpat dan mengeji. Padahal itu ex bff die kan...sikit sebanyak mesti ade sayang atau simpati walaupun korang dh x berbaik mcm dulu. Xpe...aku layan je. Sampai satu mase...aku tanye sendiri dkt org2 yang penah keje dgn dorang. Bagaimane Zaimah dan juga perangai ex bff die.

Subhanallah...syukur alhamdulilah...Allah masih berikan aku peluang utk baiki setiap kelemahan aku. Setiap kisah buruk Zaimah yg penah sampai kt aku...x sumenye betul malah ade yang direka2 terutamanye pasal keje. Malah...yang buat aku kecewa...ex bff Zaimah sendiri lagi buruk kelakuannye daripda Zaimah. Tp...die bijak selimutkan keburukkan diri die. Mcm mane die selimut? Die selimut dengan hadis2 yang die hujah.. citer pasal ceramah agama. Pasaal bakal suami die yang alim dan selalu motivate die pasal yang baik2. Alhamdulilah..kalo betul la begitu.

Sudahnye...aku kesal sendiri sbb x pandai nilaikan yang mane satu itam atau putih.  Aku kesal sbb mudah sgt aku menghukum.org lain tanpa aku selidik dulu. Dan paling aku kesal...siapakah aku nk hukum orang lain?

Apepun...kini aku bebas! Telinga aku tak lagi mendengar cacian hina...kutuk keji..dr die yg pernah rapat dengan aku satu waktu dulu. Maaf..x mampu aku nk teruskan persahabatan ni kalau setiap hari aku dihidang cite2 keji dr mulut seorang perempuan solehah...kononnye.

Mungkin ade jugak yg berkate2...nape aku isteri orang boleh nak ber bff ngan 2 orang janda? Jawapan aku mudah.... naseb dorang kite dah nampak...naseb kite x mungkin kite tau lagi...

Muhasabah diri lagi penting daripada nak memuhasabah kan diri orang lain.

Tiada ulasan: