Halaman

Isnin, 10 Januari 2011

Gelagat Mak Bapak....

Kejap je dah seminggu dak Kimi skolah kat skolah baru. Dalam seminggu neh jugak la aku dah tengok macam2 gelagat mak ayah anta anak g skolah. Yang seret anak berlari masuk kelas, yang jalan lenggang kangkung anta anak (aku la tu kan?), macam2 hal. Tp, seronok sebenarnya, buatkan aku senyum pepagi.

Dalam seminggu neh jugak la, aku ade pengalaman yang x berapa best! ape yang x best nye? Anak2 yang skolah kat Prasekolah adalah wajib parents anta sampai ke kelas dorang. Dahla kelas dorang neh jauh kebelakang kan? So, dalam nak menyampaikan ke kelas anak2 neh dh sure la kite akan berselisih ngan parents lain yang anta anak dorang. Haaa..kat sini la bermulanye pengalaman aku.

Setiap kali aku anta dak Kimi ke kelas, aku akan berselisih ngan ramai parents, x kira la mak die je ke x pun ayah die ke. X kesahla tu kan... yang aku nak cite neh pasal peel dorang neh. Tiap kali aku berselisih, aku neh dr jauh dah senyum2, bajet die akan senyum balik la kan?

Hamppehhhhh!!! Mana datangnye dorang nak senyum balik kat akuu!!! Dorang neh, bole la aku kelaskan keje mcm aku atau lebih bagos dari aku. Tp, kalo ko keje lebih bagos dari aku, takkan ko nak anta anak ko praskolah kerajaan kan? Dah sure ko anta kt smart reader ke, Qdees ke kan? Pakaian dorang memang sedap2 mate makcik cleaner skolah tu pandang la. Sebab ape makcik cleaner? Sbb, mak cik cleaner pun lagi hebat gayanye dari dorang yang susah nak senyum neh. Ko setakat pakai kain bese2 je, pastu pakai plak dari atas sampai ke bawah satu kaler, tak pun skirt kembang jaman Francisca pakai dulu tu, apelah sangat nak berlawan ngan aku yang ala-ala Lady Gagap neh? Yang neh, mak2 la kan? Kalo yang ayah2, aku x senyum pun, dorang senyum. X yah disuruh2 senyum kan? Tambahlagi kalo aku nye gaya lebih up dr bini dorang. Hahahahahahahah....Sebenarnye, aku x la pandang atau judge orang macam tu skali cuma aku pelik, susah sangat ke nak senyum? pastu ko pandang aku, macam la kain aku neh dah tertanggal?

Kekadang parents yang datang pakai kapcai dah nak barai pun,pastu ngan pakaian dorang yang sederhana je lagi elok perangai nya dari orang2 yang sombong neh. Dah la senyum sampai ke tinge, siap berenti nak berborak2 lagi. Yang neh memang aku syok, peramah x hengatt!! Bukan ape, dalam kelas dak Kimi neh, ade 20 orang je, so esok2 kalo ade function bagai, bukan ke muke aku jugak ko nak jumpe balik kan? So, wat pe la korang nak menyombong?

hmm..pelik kan? Mase Kimi skolah Tadika swasta dulu pun, parents kat situ bukan calang2 orang. Datuk Datin sume ade. Tp dorang friendly. Kalo same time sampai, siap borak lagi. Senyum memang murah time tu. Kalo ko nk menyombong, silap tempat la kan? So, aku bajet bila Kimi dah skolah FREE neh, parents tentulah lebih mesra alam....hmmmm....lagi teruk rupenyee!!! Apepun, ade aku kesah? x de pun sebenarnye. Lantak kau lah nak menyombong ke ape. X ade kesan pun kat aku. Ko la yang rugi sebenarnya.

p/s: Akak yang aku selisih pagi tadi, pakai long skirt berkipas2 kat bahagian depan n blouse kuning, tudung pun kuning. Akak, aku tau ko nampak aku senyum kat ko pagi tadi, tp tahan ek ko lalu sebelah aku, ko pandang belah lain? Sampai ati ko kakk....hahahahahahahahah...(Akak ke? ntah2 aku yang lebih tua dari die?huhuhuhuhuh)

Pengajaran hari ini, toksahla menyombong n pikir ko bagus sangat. Ade orang lain yang lebih hebat dari ko dan aku. Sape sangka, abang yang naek moto kapcai nak barai tu, ropenye pagi tadi datang bawak WAJA?

Tiada ulasan: