Halaman

Khamis, 13 Januari 2011

Keldai itu lebih baik daripada manusia yang punya akal tp bute hati.

Kalau kau rase kau betul? kenapa kau lari2 nampak mak aku?
Kalau kau rase mak aku reka2 cite pasal kau, nape kau x tanye? Nape lagi kau terima mak aku sebagai tetamu kau time raye? Kau biarkan die makan dan minum kat umah kau?

Kalau kau rase kau x bersalah dalam hal neh, kenapa kau libatkan mak dan ibu aku yang xde kene mengena dalam hal neh? Mungkin kau dah lupe mase kau beriya-iya stori kat mak aku pasal ketidakpuasan hati kau pada anak buah kau sendiri, dari A sampai ke Z kau cite lepas tu kau kate kau x cakap macam tu? Ello????Allah tu SAKSI yang paling nyata dan berkuasa. Ko tak takut ke?

Pastu skit punye bagos ko jaja cite sana-sini mengatakan mak aku reka2 cite. Boleh aku tanye, mak aku tu penulis skrip ke? Die dulu bekas kuli kerajaan je, mcm kau jugak. Aku tau, sebenarnye kau terkejut kan? Yang mak aku leh bagitau hal neh kat mak bapak anak buah kau yang kau tak puas ati tu kanh? Menggelabah tahap cipan la kan? Kau tau tak, tujuan mak aku cite kat dorang sbb mak aku taknak dorang cakap bukan2 pasal kau. Yang kau x puas ati tu pun, adik die jugak. Kau pun adik die jugak. Betapa mak aku sayangkan kau tapi kau tau ke?

AKu tak sangka la kau bole menidakkan ape yang kau cakap bile tuan tanah dah tanye. Ape salahnye kau mengaku malah mase tu kau boleh je bagitau kat dorang ape yang kau tak puas ati. Wahhhhh...demi nak menyelamatkan diri kau, kau salahkan mak aku pulak ek? Kau cakap kat orang kau ade dua orang sedara pompuan je...Yang kau mengaku adik kau tu pun, xde lah nak bagi nasihat BUANG YANG KERUH AMIK YANG JERNIH kan? Suke ek, tengok adik beradik kau berbalah. Huihhh.....jangan sampai kau melutut kat mak aku satu hari nanti, dahla ye?

Aku peliklah, kau beriya-iya cakap nak jumpe mak aku, nak tanye hal sebenarnye. Apesal kau x jumpe? Kau cakap, pada hari kejadian, kau call mak aku, die x jawap2 kol kau. Mentang2lah, mak aku tu pakai prepaid suka-suki je kau nak menuduh mak aku kan? Neh sape yang reka cite neh? Mak aku tu, pantang kol berbunyi memang die akan jawab. Kalo die x jawap atau x dgr, die mesti kol balik. Aku rase ko pun tau kan?
Tolongla, mak aku tu balu, x baik kau buat die macam neh.

Sampai sekrang aku tau kau x jumpe2 pun mak aku. Mase raye pun, kau tak datang umah die. Umah kakak kau yang sorang lagi pun, kau x pegi. Walhal, umah kakak kau tu sebelah je ngan umah adik yang kau pegi tu. Tapi bak kate ibu la, Mama ngan Ibu x de dosa ngan die. Kesian kan? Mak dan ibu aku, x de apepun ngan die tp kau dah jadi macam orang buangan dahh...kesiannn..

Kalau kau lupe, lepas kejadian kau dapat SMS dari tuan tanah tu, kau ade kol mak aku kan? Mase tu mak aku sendiri mengaku yang die cite hal tu. Pastu kau ade cakap, SAMPAI SEKARANG AMAT MASIH PANTAU DIE LONG....ingat x? lupe dh ke? Mase tu, x de pulak kau marah kan? Pastu mase family day, kau jumpe aku ngn Kakcik je, ape kes? Pastu, kau beriya-iya nak jumpe mama, bile aku cakap panggil la mama skrang, ko tak panggil pun kan? Sebab kau baru je menegakkan benang yang sedia basah kat bawah tangki air kat Tanjung tuan dalam gelap kan? Wehhhh....pastu kau choowww kan?

Tadi mak aku cite, mase die balik kampung semalam, kau lari2 bile nampak die ngan ibu. Pakngah aku ajak singgah makan lunch pun, ko x pegi kan? Nape? Nampak sangat kau x betul kan? Kalau orang lain yang bergado, beriya-iya pulak kau nak tolong baek kan? Nape dh kene tang idong sendiri kau x leh nak settel? Ape yang penting, anak2 buah sumenye dh berbaik. tinggal ko je lah. Tapi, ko jangan lupe, ape2 berlaku kat ko sok, kakak2 yang kau benci neh la yang akan menguruskan kau. Pasal anak buah yang kau buat hal tu, kau tanggung la sendiri. Sape suruh masuk campo hal anak2 buah bertekak manja dalam FB? Pandai ek ko nak pusing cite kan? Ko nak kaber kesalahan kau, kau cari salah orang lain pulak kan? Sekali abes terbukak rahsia bertahon2 dulu....hhuhuhuhuhh...

Aku bukak entri ni pun sbb aku dh geram. AKu bukan nak masuk campo hal orang tua tapi aku pelik, orang tua pun nak bergado macam budak2. KEsian mak aku. Tapi, ade mak aku kesah? Tapi, aku mintak satu je, ko halalkan ape yang mak aku makan dan minum mase raye kat umah ko ari tu. Mak aku tak tau la ko marah die sebb memang sebelum tu tak de tanda2 ko marah kat die. Kalau mak aku tau, xde lah die bergegas2 suruh aku n angkatan lain yang tengah beraya kat Banting, nak pegi umah kau pulak.

Tapi, aku tau. Mak aku tu belajar tak tinggi mane pastu laki pun dah x de. Dapat lak anak macam aku neh keje kuli je, senangla kau buli kan? Tapi, Allah tu Maha Adil, tunggu jelah...Seseorang penah cakap kat aku, kekadang bala yang menimpa orang yang menaniaya kite tu, kite tak nampak sebab Allah x nak kite RIAK...So aku berpegang pada yang SATU. Aminnnn....
Aku mintak maaf andai kate ade pakcik2 makcik2 atau sedara mara aku yang bace blog aku neh, aku terpaksa, lama aku memendam perkara neh. Aku dan mak aku sering diperlakukan macam neh. Kerana kami orang SUSAH...
Satu ari nanti, kalau mak aku dah x de, mase neh la kau nak memuji2 mak aku mcm neh, macam tu. Mase tu dh xde makna lagi. X bermakna kau dah ade keluarga sendiri, dah ade anak2 yang berjaya dah idop senang, kau boleh lupakan adik beradik kau....Contoh kat luar dh banyak...kau boleh pilih yang mane satu untuk kau jadikan IKTIBAR...
Aku hanye manusia biase, hanya anak....anak yang banyak memendam rase melihat orang sekeliling mak aku memperlakukan mak aku. Kau kutuk, kau hina tapi kau datang umah mak aku, kau makan minum kat umah mak aku tanpa rase bersalah. Lupe segala-galanye...Aku luahkan semua ini disini moga menjadi panduan dan ingatan kat anak2 aku nanti.

Tiada ulasan: